Dodane do koszyka
  1. Blog
  2. Rozwiązania
  3. 2022
  4. Wady i zalety ręcznego kompletowania zamówień
B27_Advantages and disadvantages of manual order picking blog banner

Wady i zalety ręcznego kompletowania zamówień

Nowe technologie popychają logistykę magazynową w kierunku w pełni zautomatyzowanych procesów kompletacji zamówień. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne.

Czy ludzkie oko i umysł można zastąpić? W naszym poprzednim wpisie na blogu  pisaliśmy o przemyśle 4.0 i o tym, jak czwarta rewolucja przemysłowa może zmienić sektor dzięki automatyzacji i kompletowaniu zleceń wspieranej przez roboty. Jednak nie uprzedzajmy faktów – w praktyce systemy kompletacji zamówień są nadal w znacznej większości (do 80%) wykonywane ręcznie. Jest jednak jeden kluczowy problem z ręcznym kompletowaniem zleceń - ludzie w przeciwieństwie do maszyn popełniają błędy.

Jak dochodzi do błędów w ręcznym kompletowaniu zamówień?

Istnieje wiele przyczyn powstawania błędów w kompletowaniu zamówienia. Często jednak to niedbalstwo powoduje np. pomyłki w liczeniu. Inną przyczyną może być nieprawidłowa obsługa systemu kompletacji zamówień. Ponadto w pracy często pojawia się presja czasu oraz monotonia, które utrudniają pracownikowi utrzymanie koncentracji przez cały dzień.

Konsekwencje błędów w kompletacji to koszty, których nie należy lekceważyć. Pomyłki mogą prowadzić do drogiej, ekspresowej dostawy w ostatniej chwili, bądź nawet utraty klientów. Zmniejszenie prawdopodobieństwa pomyłek w tym procesie jest zatem jednym z najbardziej popularnych tematów badawczych w branży transportowej i logistycznej.

W jaki sposób uniknąć pomyłek w kompletacji zamówień w przyszłości?

Rozwiązaniem pozwalającym uniknąć błędów w kompletowaniu produktów tworzących zamówienie nie jest zastąpienie ludzi maszynami, ale raczej poprawa współpracy pomiędzy technologią a pracownikami. Jednym z celów Instytutu Badań Nad Pracą Leibniza i Fraunhofera IML w Niemczech jest opracowanie rozwiązań technologicznych pomocnych przy ręcznym kompletowaniu. Wyniki pracy Instytutu z jednej strony ułatwią pracownikom wykonywanie służbowych zadań, a z drugiej zapobiegną błędom w pracy.

Dlaczego pracownicy są niezbędni do osiągnięcia sukcesu w obszarze logistyki magazynowej?

W pełni zautomatyzowane procesy kompletacji zamówień wyróżniają się licznymi zaletami, takimi jak: zmniejszenie kosztów personelu, prawie zerowy wskaźnik błędu, sprawna kompletowanie zleceń – wykorzystanie rozwiązań technologicznych pozwala na znaczne przyspieszenie procesu. Warto zauważyć, że od 60 do 80% kosztów magazynowania można przypisać jedynie personelowi. Nie zapowiada się jednak, aby w najbliższym czasie w pełni zautomatyzowane systemy były alternatywą dla tradycyjnego transportu czy logistyki magazynowej. Nie są one też jedynym aspektem przemysłu 4.0.

Pracownicy są w stanie dostosować się do systemu kompletacji zamówień – i to właśnie ta elastyczność jest coraz bardziej potrzebna. Jednym z kluczowych czynników jest tutaj „wielkość partii”, którą kategoryzujemy na pojedyncze produkty, bądź partie produktów na zamówienie. Coraz więcej konsumentów wymaga towarów wykonanych na zamówienie lub chcą nabyć pojedyncze towary, a nie całą partię. W takich wypadkach niezbędna jest interwencja pracownika, który może zmodyfikować ofertę pod indywidualne potrzeby klientów.

Czy w pełni zautomatyzowana kompletacja zamówień jest poza zasięgiem mniejszych firm?

Wysokie koszty wdrożenia w pełni zautomatyzowanych procesów kompletacji zamówień mogą stanowić główną przeszkodę przed wprowadzeniem takiego rozwiązania do firmy. Ponadto maszyny są często bardzo złożone, a firmy tworzą potencjalnie silną zależność od systemów. To nie jest rodzaj zmiany, w której firmy mogą łatwo przeprowadzić test na małą skalę – w tym przypadku korzyść przeniesie wdrożenie w myśl zasady „wszystko albo nic”.

Wiele decyzji sprowadza się do budżetu. Mniejsze firmy bez globalnego zasięgu prawdopodobnie nadal będą kompletować zamówienia z pomocą pracowników. Ostatecznie, w tym aspekcie jest jeszcze długa droga do przebycia, zanim obraz tradycyjnego pracownika magazynowego zostanie zapomniany. Sekretem udanej transformacji cyfrowej zawsze było znalezienie sposobów na to, aby rozwiązania IT pracowały dla ludzi, a nie na odwrót.

Szukasz rozwiązań do etykietowania dla swoich procesów kompletacji, które pomogą zwiększyć produktywność personelu? Dowiedz się więcej o naszym rozwiązaniu transportowym i logistycznym. Skontaktuj się z naszymi ekspertami.

Więcej Rozwiązania

Może ci się spodobać również

do góry