Dodane do koszyka
  1. Blog
  2. Rozwiązania
  3. 2022
  4. Rodzaje kompletowania zamówień
B26_Automated picking_replace_warehouse_workers_BLOG-Banner

Czy w pełni zautomatyzowane systemy kompletacji zamówień zastąpią pracowników magazynu?

Kompletacja i etykietowanie niezliczonych przesyłek z magazynu do doku dostaw to jedno z najważniejszych zadań w łańcuchu dostaw i branży logistycznej. Jak więc zmieni się rola pracowników magazynowych w dobie automatyzacji?

Pracownicy pełnią kluczową rolę w sprawnym funkcjonowaniu magazynu oraz mają ogromny wpływ na to, czy klient otrzyma swoją paczkę we właściwym czasie. Jednak branża transportowo-logistyczna stale się rozwija. Ergonomiczne taśmy przenośnikowe, technologia radiowa i rozszerzona rzeczywistość już od dawna wspierają systemy magazynowe. Firmy, które skupiają się na budowaniu inteligentnej logistyki 4.0, stają teraz przed dylematem, które dostępne technologie powinny wybrać.

Czym jest Przemysł 4.0?

Przemysł 4.0 to czwarta rewolucja przemysłowa, ściśle związana z ideami IIoT (Industrial Internet of Things) lub inteligentnej produkcji. Zatem sektor przemysłowy wkracza w kolejny etap rozwoju technologicznego.
Przemysł 4.0 łączy istniejącą fizyczną produkcję i operacje z inteligentną, nową technologią cyfrową, w tym dużymi zbiorami danych i uczeniem maszynowym. Połączenie tych elementów umożliwia specjalistom ds. produkcji i zarządzania łańcuchem dostaw, przyjęcie bardziej holistycznego i wzajemnie połączonego ekosystemu. Wspomniana inteligentna logistyka 4.0 jest pochodną tej koncepcji.

Ewolucja procesu kompletacji

Systemy kompletacji mogą być wdrażane na różne sposoby.
Jednym z rozwiązań jest tradycyjny model nazwany jako „osoba do towarów”. Ten sposób polega na tym, że pracownik ma za zadanie skompletować zamówienie, zbierając towary z półki. Rozwiązanie charakteryzuje się tym, że produkty są udostępniane statycznie, czyli pracownik kompletujący zlecenie trafia do półki i odbiera artykuły. Jednak osoba przygotowująca zamówienie musi wiedzieć, które towary i w jakich ilościach muszą zostać pobrane oraz złożone do wysyłki.

Większość informacji jest przetwarzana elektronicznie. Ta niegdyś tradycyjna ścieżka jest obecnie modyfikowana przez nowoczesne technologie. Duży wzrost wydajności magazynowania można osiągnąć, dzięki technikom kompletacji, takim jak pick-by-RFID (radio-frequency identification) lub pick-by-light. Coraz częściej tzw. okulary danych AR (rozszerzonej rzeczywistości) wspierają również logistykę magazynową, zwaną pick-by-vision.

Czym różni się kompletacja metodą „osoba do towaru” od „towar do osoby”?

W porównaniu z systemem „osoba do towaru", bardziej nowoczesny system kompletacji "towar do osoby" wyróżnia się zwiększoną wydajnością całego procesu. W tym przypadku pracownik magazynowy ma wyznaczone stałe stanowisko pracy. Produkty są dostarczane do niego dynamicznie za pomocą systemu przenośników. Potencjał optymalizacji wynikający ze skrócenia drogi jest oczywisty. Ponadto można zaprojektować ergonomiczne miejsca pracy z autonomicznymi systemami transportowymi i regałami przesuwnymi.

Trzecim rozwiązaniem jest kompletacja zamówień wspierana przez roboty. Możliwe jest wdrożenie zarówno półautomatycznych rozwiązań, takich jak roboty zbierające, które obsługują pojedyncze pudełka lub warstwy pudełek, jak i w pełni automatycznych systemów. Te drugie wyróżniają się wysoką wydajnością i niskim poziomem błędów. Rozwój technologii trwa - na przykład w Niemczech Instytut Fraunhofera ds. Obrabiarek i Technologii Formowania poinformował niedawno, że opracował robota, który wstępnie sortuje części samochodowe.

Pytanie brzmi, czy w branży transportowo-logistycznej te automatyczne systemy kompletacji zamówień zastąpią pracowników magazynu?

Czy w pełni zautomatyzowana kompletacja zamówień to przyszłość?

Technologia robotów rozwija się w ostatnim czasie tak dynamicznie, że stała się oddzielnym rynkiem. Jednak przesyłki, którymi zajmują się firmy wysyłkowe czy operatorzy usług paczkowych, składają się z przedmiotów, które różnią się od siebie kształtem, rozmiarem i wagą. Właśnie ta różnorodność okazuje się być poza skalą możliwości aktualnych maszyn.

Zautomatyzowany transport towarów lub nawigacja robota po magazynie - to są zadania, w których technologie się sprawdzają. Jednak w magazynie nadal występują wyzwania dla zautomatyzowanych rozwiązań. Robot nie poradzi sobie tak sprawnie choćby z wykrywaniem i chwytaniem produktów, szczególnie, gdy te bardzo się od siebie różnią. Warto zauważyć, że do tej pory maszyny nie były w stanie konkurować z ludzką elastycznością. W tym obszarze nie wdrożono jeszcze sterowania robota zdolnego do uczenia się, który pozwoliłby maszynie dopasować się do sytuacji i reagować tak sprawnie, jak człowiek.

Zautomatyzowane systemy kompletacji zamówień wymagają, aby artykuły były sortowane według typu. Osiągnięcie maksymalnej wydajności urządzenia jest możliwe wyłącznie przy jednolitych towarach o podobnej wadze. Są one zatem stosowane tylko w bardzo złożonych systemach produkcyjnych dla ściśle określonej gamy produktów.

Dlaczego nie wszyscy korzystają z w pełni zautomatyzowanej kompletacji zamówień?

W logistyce magazynowej i dystrybucji trend jest jednak odwrotny. Coraz częściej dochodzi do wysyłek towarów w małych ilościach, a przesyłki znacznie się od siebie różnią. Systemy dystrybucji produktów codziennego użytku, którymi zajmują się firmy wysyłkowe czy operatorzy usług kurierskich, wykorzystują więc w pełni zautomatyzowaną kompletację tylko w indywidualnych przypadkach - na przykład w formie systemu sortowania i dystrybucji do transportu do stanowiska ręcznej kompletacji.
Bardziej nowoczesny system „towar do osoby” stanowi krok naprzód pod względem zwiększonej wydajności, dostarczając towary dynamicznie za pośrednictwem systemu przenośników.

Dokładne etykietowanie jest kluczowe

Niezależnie od wybranego modelu kompletacji, dokładne etykietowanie ma zasadnicze znaczenie dla obniżenia kosztów potencjalnych błędów przy zbieraniu zamówień w magazynach. Skuteczne systemy wymagają czytelnego oznakowania kodami kreskowymi w celu identyfikacji produktów, które mają zostać pobrane oraz miejsc, w których towary te są przechowywane. Jeśli etykiety te łatwo ulegają uszkodzeniu lub nie są wydrukowane w wysokiej jakości, może to spowodować chaos w operacjach kompletacji magazynowej, powodując niewłaściwe rozmieszczenie produktów i wydłużając czas realizacji wysyłki zamówień.

Chcesz wiedzieć, jakie są zalety i wady ręcznego kompletowania i co czeka w przyszłości pracownika magazynu? Przeczytaj drugą część serii tutaj.

Więcej Rozwiązania

Może ci się spodobać również

do góry