1. Blog
  2. Biznes
  3. 2022
  4. Przyszłość handlu detalicznego
B29_The future of retail blog image_2340x1000 header

Przyszłość handlu detalicznego: wynalezienie witryny sklepowej na nowo w czasach covidowych

Pandemia COVID-19 spowodowała, że PKB strefy euro spadł do rekordowo niskiego poziomu od czasów wojny - a jednym z najbardziej dotkniętych sektorów był handel detaliczny.

Ze względu na pracę zdalną z domu i zmianę trybu życia, nastąpił gwałtowny wzrost liczby zakupów, które realizujemy w wersji online oraz w lokalnych sklepach stacjonarnych. Z tego powodu to właśnie sprzedawcy detaliczni z galerii handlowych i centrów miast w największym stopniu odczuli skutki pandemii oraz ponieśli najbardziej dotkliwe konsekwencje tych zmian.
Wraz z coraz łagodniejszymi ograniczeniami i ponownym „otwieraniem” społeczeństwa, badamy, jak pandemia wpłynęła na handel. W tym artykule przyglądamy się 4 sposobom, dzięki którym detaliści mogą przygotować się na nadchodzącą przyszłość.

Gdzie widoczne jest ożywienie w handlu detalicznym?


Gdy fala pandemii przetoczyła się przez Europę, sklepy stacjonarne odnotowały gwałtowny spadek odwiedzalności, a aż 40% konsumentów we Francji, Danii, Niemczech, Finlandii, Norwegii, Szwecji i Wielkiej Brytanii rzadziej chodziło do sklepów1.
Aktualnie nie mamy już tak surowych ograniczeń dotyczących funkcjonowania sklepów, jednak klienci w dalszym ciągu preferują markety z dużymi przestrzeniami, ponieważ ułatwiają one zachowanie dystansu społecznego1. Szczególnie odporne na wahania liczby klientów okazały się centra handlowe (Retail Parks) w Hiszpanii i Niemczech, gdzie liczba odwiedzających już prawie całkowicie powróciła do poziomu sprzed pandemii1 .
Jednak sklepy na głównych ulicach handlowych w miastach są w gorszej sytuacji. Ostatnie badania pokazują, że w okresie marzec 2020 - marzec 2021, takie znane ulice handlowe, jak Oxford Street w Londynie, Champs-Élysées w Paryżu, Gran Vía w Madrycie, Rue Neuve w Brukseli, Via del Corso w Rzymie i Kurfürstendamm w Berlinie, cierpiały na znaczny spadek odwiedzalności klientów.2

Czy w dalszym ciągu będziemy obserwować dynamiczny rozwój zakupów online?

 
Rozwój handlu elektronicznego (e-commerce) w całej Europie nastąpił w szczytowym momencie pierwszej fali pandemii.3 Co ciekawe, konsumenci, którzy robili znacznie więcej zakupów online w 2020 r., pochodzą z krajów najbardziej dotkniętych pandemią koronawirusa, takich jak Hiszpania, Belgia czy Włochy. Natomiast kraje skandynawskie, które wprowadziły mniej surowe ograniczenia, odnotowały mniejszy rozwój liczby zakupów online.4
Mimo, że tradycyjny handel detaliczny odradza się, warto zwrócić uwagę na porównanie jego tempa rozwoju z handlem elektronicznym. Liczby mówią same za siebie. Wzrost handlu e-commerce jest 7,6 razy wyższy niż handel offline we Francji, 11,2 razy wyższy w Hiszpanii, 12,2 razy wyższy w Holandii i 16,2 razy wyższy we Włoszech.3
Pytanie nie brzmi zatem „czy ludzie nadal będą coraz częściej kupować online?”, ale raczej „jak często będą kupować?”, „ile wydadzą?” oraz „jak ich nowe nawyki zakupowe online wpłyną na zakupy w sklepach stacjonarnych?”.

B29_The future of retail blog image_2340x1000 body

Jak detaliści mogą przygotować się na przyszłość?

W zmieniających się realiach handlu detalicznego jasne jest, że sprzedawcy muszą myśleć inaczej, aby przyciągnąć klienta i zachęcić do zakupów w ich sklepie. Jak mogą przygotować się na przyszłość?

•   Połącz online z offline

Zamień sklepy w mini-centra dystrybucji, gdzie klienci zamawiają online i odbierają produkt ze sklepu lub wybierają natychmiastową dostawę. 34% sprzedawców detalicznych zgłosiło wzrost przychodów po uruchomieniu usługi "kliknij i odbierz".5 Alternatywnie sprzedawcy detaliczni mogą realizować zamówienia towarów, które mają w magazynie, a następnie dystrybuować je za pomocą dostawy lokalnej, takiej jak Uber Direct lub lokalni kurierzy.

•   Promuj bezgotówkowe transakcje
Podczas surowych ograniczeń pandemicznych, kupujący czuli się bardziej komfortowo dzięki szybszym opcjom płatności bezdotykowych, które uważają za bezpieczniejsze i bardziej higieniczne. Doświadczeni sprzedawcy detaliczni wdrażają opcje, które pozwalają klientom płacić za pomocą preferowanej przez nich metody - karty, telefonu lub gadżetów technologicznych, takich jak smartwatch’e.

•   Postaw na etyczne podejście
Sprzedawcy detaliczni, którzy wykazali się świadomością i wrażliwością społeczną podczas pandemii, zdobędą więcej klientów, gdy życie wróci do normy. 62% konsumentów twierdzi, że etyka - postrzegana jako uczciwe płacenie pracownikom, wspomaganie lokalnej społeczności lub dbanie o środowisko - jest dla nich ważniejsza niż w okresie przed pandemią i zwracają na to uwagę. To przekonanie jest najsilniejsze wśród kupujących w wieku 18-34 lat, a 64% z nich twierdzi, że zrobi wszystko, co w ich mocy, aby robić zakupy w firmach, które wykazują etyczną postawę społeczną.6

•   Wykorzystaj media społecznościowe do sprzedaży
Większość platform społecznościowych skorzystała z możliwości "social-commerce". Facebook, Instagram i Snapchat uruchomiły funkcje e-commerce, a TikTok testuje je w Europie.7 Jednak, aby odnieść sukces w tych kanałach sprzedaży, musisz dopasować się do obowiązujących w nich form komunikacji. Sukces w "social-commerce" zależy od przyciągnięcia konsumentów treściami, które nie tylko są atrakcyjne, ale również sprzedają. Oznacza to, że nawet treści sprzedażowe muszą być ukierunkowane na zainteresowania użytkowników i pasować do estetyki platformy, na której się pojawiają.

Trudno jest jednoznacznie przewidzieć przyszłość handlu detalicznego, ponieważ pandemia tak bardzo przyspieszyła rozwój handlu online, że stare zasady już nie obowiązują.
Wiemy natomiast, że witryna sklepowa w nowej rzeczywistości powinna być widoczna wszędzie tam, gdzie skupiona jest uwaga klienta. A zdolność przyciągnięcia tej uwagi oraz wykorzystania okazji do sprzedaży, będą kluczem do sukcesu w nowym świecie handlu detalicznego.
Aby dowiedzieć się, w jaki sposób Brother pomaga sprzedawcom detalicznym zwiększyć wydajność, poprawić retencję klientów i utrzymać zysk, zapoznaj się z naszą szeroką gamą rozwiązań dla handlu detalicznego.

Źródła
1. euro.savills.co.uk/portugal/spotlight-european-retail-sep-20.pdf
2. mytraffic.io/en/european-high-streets-120-ranking-en
3. nielseniq.com: "Kolejny krok Europy w rozwoju handlu elektronicznego" - czerwiec 2021 r.
4. www.statista.com: "Wzrost handlu elektronicznego z powodu koronawirusa w Europie według kraju 2020" - kwiecień 2021 r.
5. etaileurope.wbresearch.com/blog/state-click-collect-2020-strategy
6. retailtimes.co.uk/socially-conscious-convenience-driven-retailers-set-to-win-post-pandemic-new-research-reveals/
7. retail-insight-network.com/features/is-social-media-ecommerce-on-the-rise-industry-experts-respond/

Więcej Biznes

Może ci się spodobać również

do góry